به گزارش خبرگزاری تیتو و به نقل از پدال بخش M ب ام و تاکنون خودروهای فوق العادهٔ زیادی ساخته است. سدان کوپه یا شاسی بلند فرقی ندارد M روی هر چیزی دست بگذارد به خودروی بی نظیری تبدیل خواهد شد. این بخش در طول سال ها این بخش روی خودروهای مختلفی از کوپه های چهار سیلندر گرفته تا سدان های V۱۲ کار کرده است. به همین دلیل این سؤال ایجاد شد که بهترین خودروهای چهار شش هشت ده و دوازده سیلندری که ب ام و M تاکنون ساخته است کدامند؟
بهترین مدل چهار سیلندر: ب ام و M۳ نسل E۳۰
پیشرانه | ۲.۳ لیتری I۴ |
قدرت | ۱۹۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۳۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۶.۹ ثانیه |
سال های تولید | ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ |
M۳ نسل E۳۰ فقط یک خودروی اسپرت نیست. این نمادی از میراث مسابقه ای ب ام و است. این خودرو که به خاطر قوانین هومولوگیشن مسابقات DTM ساخته شد سری ۳ را به شاهکاری واقعی تبدیل کرد. زیر کاپوت این M۳ پیشرانهٔ افسانه ای ۲.۳ لیتری چهار سیلندر S۱۴ قرار گرفته بود که دستخوش تغییرات زیادی شد تا ۱۹۵ اسب خار قدرت تولید کند. هرچند شاید این رقم طبق استانداردهای امروز چندان زیاد به نظر نرسد ولی برای آن زمان عالی بود. علاوه بر این M۳ یک برنامهٔ جامع کاهش وزن را تجربه کرد و تقریباً تمام پانل های خودرو تغییر کردند تا وزن را به ۱۱۳۰ کیلوگرم برسانند. برای این خودرو همچنین کیت بدنهٔ تهاجمی با اسپلیتر جلو و بال بزرگ عقب در نظر گرفته شد و به لطف توزیع وزن ۵۳ به ۴۷ جلو و عقب بسیار چابک پاسخگو و سریع بود. علاوه بر این M۳ نسل E۳۰ چندین قهرمانی کسب کرد و به میراث مسابقه ای ب ام و تبدیل شد.
بهترین مدل شش سیلندر: ب ام و M۳ نسل E۴۶
پیشرانه | ۳.۲ لیتری I۶ |
قدرت | ۳۴۳ اسب بخار |
گشتاور | ۳۶۵ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۸ ثانیه |
سال های تولید | ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ |
خیلی های E۴۶ را بهترین M۳ تاریخ می دانند. این اولین باری بود که ب ام و بالاخره به روزرسانی کاملی که سری ۳ شایستهٔ آن بود را انجام داد و ویژگی های لوکس و پیشرفته ای را در پکیجی که هنوز آنالوگ بود ارائه کرد. البته این اولین M۳ با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی نبود زیرا نسل قبلی هم شش سیلندر بود ولی E۴۶ به لطف پیشرانهٔ افسانه ای S۵۴ از قدرتی که شایستهٔ آن بود بهره مند شد. این پیشرانه با تولید ۳۴۳ اسب بخار قدرت و ردلاین ۷,۹۰۰ rpm نسل سوم M۳ را در کمتر از ۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رساند. برای انتقال نیرو هم امکان انتخاب گیربکس های شش سرعته دستی یا AMT وجود داشت. هرچند طی دو نسل حدود ۴۵۰ کیلوگرم به وزن M۳ اضافه شد ولی این اضافه وزن لطمه ای به هندلینگ خودرو وارد نکرد و E۴۶ همچنان چابکی بالایی داشت. M۳ نسل E۴۶ به معیاری برای کوپه های اسپرت تبدیل شد و واقعاً رؤیای خودروی نهایی رانندگی را به تصویر کشید.
بهترین مدل هشت سیلندر: ب ام و M۵ نسل E۳۹
پیشرانه | ۴.۹ لیتری V۸ |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۸ ثانیه |
سال های تولید | ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ |
ب ام و در طول تاریخ خود مدل های V۸ زیادی ساخته اما در بین همهٔ آن ها یکی برجسته است. بخش M ب ام و در اوایل قرن بیست و یکم در حال پوست اندازی بود و M۵ نسل E۳۹ برای این کار همه چیز داشت از طراحی زیبا و سواری فوق العاده گرفته تا پیشرانهٔ هشت سیلندر S۶۲ زیر کاپوت. این ماشین به معیاری تبدیل شد که تمام نسل های بعدی M۵ بر اساس آن قضاوت می شدند. تنها گیربکسی که برای این خودرو ارائه می شد یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی بود که عملکردی عالی داشت. این گیربکس با تعویض دنده های نرم و هماهنگی کامل با پیشرانهٔ V۸ همیشه خودرو را در حالت حداکثر قدرت نگه می داشت. هرچند در E۳۹ از هیچ کدام از تکنولوژی های تعلیق امروزی خبری نبود ولی بااین حال تعلیق هم دست اندازهای بزرگراه ها را به خوبی جذب می کرد و هم امکان رانندگی های سریع در جاده های پیچ درپیچ را فراهم می کرد. این M۵ در ظاهر هم ویژگی های ظریفی داشت که به جای جلب توجه پلیس های راهنمایی و رانندگی فقط علاقه مندان را از چیزی که زیر کاپوت قرار داشت باخبر می کرد.
بهترین مدل ده سیلندر: ب ام و M۵ نسل E۶۰
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V۱۰ |
قدرت | ۵۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۲۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۱ ثانیه |
سال های تولید | ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ |
M۵ نسل E۶۰ خودروی بی نقصی نبود. قطعاً این ماشین از یکی از بهترین طراحی های دوران کریس بنگل بهره می برد ولی به اندازهٔ M۵ قبلی ماندگار و باوقار به نظر نمی رسید. ارائهٔ گیربکس هفت سرعتهٔ AMT هم به تصمیم بحث برانگیزی تبدیل شد زیرا عملکرد این گیربکس در رانندگی های عادی روزمره با مشکلاتی مواجه بود. علاوه بر این معرفی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive هم تجربه ای خسته کننده را به همراه داشت. بااین حال فقط یک دلیل برای خرید M۵ نسل E۶۰ وجود داشت آن پیشرانه بود. وقتی ب ام و به تولید M۵ نسل E۳۹ پایان داد می دانست که باید برای نسل بعدی کار بزرگی انجام دهد و درنتیجه از تخصص خود در فرمول یک برای ساخت اولین سدان تولیدی جهان با پیشرانهٔ V۱۰ بهره برد. پیشرانهٔ ۵ لیتری V۱۰ با قدرت فوق العادهٔ ۵۰۰ اسب بخاری E۶۰ را به یکی از قوی ترین سدان های زمان خود تبدیل کرد. این پیشرانه التماس می کرد که آن را به ردلاین ۸,۲۵۰ rpm برسانید و در این صورت با نواختن سمفونی هیجان انگیزی از چهار سر اگزوز خود به شما جایزه می داد. چه E۶۰ را دوست داشته باشید چه از آن متنفر باشید بدون شک این یکی از جسورانه ترین و هیجان انگیزترین خودروهای تاریخ ب ام و محسوب می شود.
بهترین مدل دوازده سیلندر: ب ام و ۸۵۰ CSI
پیشرانه | ۵.۶ لیتری V۱۲ |
قدرت | ۳۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۵۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۵.۹ ثانیه |
سال های تولید | ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ |
زمانی که سری ۸ در اوایل دههٔ ۹۰ راهی بازار شد مهندسان M به طور مخفیانه روی این ماشین کار می کردند تا پرفورمنس کوپهٔ پرچم دار ب ام و را در حد سوپراسپرت ها ارتقاء دهند. نتیجهٔ این کار ساخت پروتوتایپ M۸ با پیشرانهٔ V۱۲ و ۶۴۰ اسب بخار قدرت بود. متأسفانه جنگ خلیج فارس و رکود اقتصادی جهانی مانع از تولید این خودرو شد ولی بااین حال تمام امیدها از بین نرفت و مهندسان ب ام و همچنان روی سری ۸ کار می کردند و نتیجهٔ این تلاش ها خلق ۸۵۰ CSI بود که قوی ترین نسخهٔ سری ۸ محسوب می شد. این نسخه به لطف پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری V۱۲ که بشدت اصلاح شده بود قدرت استثنایی ۳۷۵ اسب بخاری را ارائه می کرد. علاوه بر پیشرانه سیستم تعلیق سفت تر فرمان سریع تر و ترمزها بزرگ تر شدند. این ویژگی ها در ترکیب با کابین مجلل ۸۵۰ CSI را به یکی از بهترین خودروهای دهه ۹۰ و بهترین خودروی V۱۲ تاریخ ب ام و کردند.
۲۲۷۳۲۳
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بهترین خودروهای ۴، ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲ سیلندر تاریخ بی ام و را بشناسید/ عکس" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بهترین خودروهای ۴، ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲ سیلندر تاریخ بی ام و را بشناسید/ عکس"، کلیک کنید.