شیلنگ هیدرولیک برای خودرو چه مشخصاتی دارد؟
زمانی که از کارایی و عملکرد درست ماشین صبحت می کنیم متوجه می شویم که شیلنگ هیدرولیک نقش پررنگ و حیاتی دارد. سوالی که ممکن است کاربران با آن مواجه شوند این است که شیلنگ هیدرولیک چیست و کارایی آن چه می باشد؟ به طور کلی برای هر خودرو جند نوع شیلنگ هیدرولیک داریم و بستگی به نوع ماشین تفاوت هایی با یکدیگر دارند. در این مقاله قصد داریم به این سوال که «شیلنگ هیدرولیک برای خودرو چه مشخصاتی دارد؟» پاسخ دهیم اگر شما هم به خودرو و مسائل مرتبط با آن علاقه مند هستید تا آخر مقاله با ما همراه باشید.
شیلنگ هیدرولیک چیست؟
شیلنگ هیدرولیک لوله های انعطاف پذیری هستند که سیالات تحت فشار را به اجزای مختلف سیستم های هیدرولیک خودرو هدایت می کنند. این لوله ها به گونه ای طراحی شده اند که در برابر فشار شدید و نوسانات دما مقاومت بالایی دارند. شیلنگ های هیدرولیک معمولا از چندین لایه از موادباکیفیت ساخته شده اند که داخلی ترین لایه با عنوان لوله شناخته می شود و وظیفه آن نگهداری مایع و جلوگیری از نشت آن به سایر قطعات خودرو می باشد. لایه بعدی لایه ای مستحکم است که از الیاف مصنوعی یا سیم فولادی بافته شده ساخته شده ودرواقع قدرت و استحکام شیلنگ را افزایش می دهد. و در نهایت لایه بیرونی از شیلنگ هیدرولیک در مقابل آسیب های بیرونی مثل سایش یا مواد شیمیایی محافظت می کند.
شیلنگ های هیدرولیک مقاوم چه اهمیتی برای خودرو دارند؟
شیلنگ های هیدرولیک مقاوم در حفظ عملکرد و ایمنی خودرو بسیار مهم هستند. این شیلنگ ها مسئول این هستند که مایعات هیدرولیک مانند روغن ترمز یا روغن فرمان را به اجزای مختلف خودرو مانند ترمز کلاچ یا سیستم فرمان انتقال دهند. هر گونه خرابی در شیلنگ های هیدرولیک باعث می شود که فشار هیدرولیک کم شود و در نتیجه عملکرد خودرو کاهش می یابد و از نظر ایمنی خطراتی برای خودرو ایجاد می کند.
شیلنگ های هیدرولیکی که عملکرد مناسبی دارند می توانند نتایج مختلفی از جمله عملکرد مناسب ترمز ماشین فرمان مناسب خودرو و تعویض دنده مناسب را در پی داشته باشند. در صورتی که شیلنگ کیفیت مناسبی نداشته باشد یا به درستی از آن نگهداری نشود می تواند پیامدهای نامناسبی از جمله نشت ترکیدگی یا جداشدن شیلنگ را به دنبال داشته باشد. این مشکلات می توانند خودرو را به طور کامل تخریب کنند و دردسرهایی را برای راننده خودرو مسافرین و عابران پیاده بر جای بگذارند.
انواع شیلنگ های هیدرولیک در خوردو
شیلنگ ترمز: شیلنگ ترمز یک جز حیاتی درون خودرو به شمار می رود. این قطعه مایع ترمز تحت فشار را از سیلندر اصلی به کالیپر ترمز یا سیلندر چرخ منتقل می کنند. شیلنگ ترمز معمولا از لاستیک یا ترکیبات مصنوعی ساخته می شود و با قیطان های فولادی مستحکم می شوند تا بتوانند فشارهای بالای ترمز را تاب آورند.
شیلنگ های فرمان برق: شیلنگ های فرمان برق وظیفه این را دارند تا مایع فرمان را از پمپ به چرخ دنده فرمان انتقال دهند. شیلنگ های فرمان وظیفه کنترل جریان سیال پرفشار و حرکت ثابت را به عهده دارند تا تضمین شود که فرمان در زمان مناسب قابلیت کنترل درست را دارد. این قطعه نیز همانند شیلنگ ترمز از لاستیک مصنوعی ساخته می شود که با فولاد ساخته شده و مستحکم شده اند.
شیلنگ کلاچ: شیلنگ کلاچ که به عنوان خطوط کلاچ هیدرولیک هم شناخته می شود در سیستم های انتقال دستی نقش مهمی دارند. این قطعه فشار هیدرولیک را از سیلندر اصلی به سیلندر کلاچ منتقل می کند. این شیلنگ توانایی این را دارد که حرکات مکرر و شرایط فشار بالا را تحمل کند و معمولا از لاستیک تقویت شده یا تفلون ساخته می شود.
شیلنگ تعلیق هیدرولیک: بعضی از خودروها دارای سیستم تعلیق هیدرولیک هستند که معمولا با عنوان تعلیق فعال شناخته می شوند. این سیستم ها از شیلنگ های هیدرولیک برای انتقال مایع هیدرولیک به پایه های تعلیق یا محرک استفاده می کنند. شیلنگ هایی که در سیستم های تعلیق هیدرولیک استفاده می شوند به صورتی طراحی شده اند که بتوانند فشار بالا را تحمل کنند و عملکرد قابل قبولی را برای سیستم های تعلیق ارائه دهند.
مشخصات شیلنگ هیدرولیک برای خودرو
هر خودرویی که سیستم هیدرولیک دارد باید از شلینگ هیدرولیک متناسب با خود استفاده کند. انتخاب شلینگ درست و مناسب می تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد زیرا با انتخاب نادرست می توان صدمات زیادی را به خودرو وارد کرد. تمام شلینگ ها عمر مفید خود را دارند و به طور کلی محدود است با این حالت فاکتورها و عوامل مختلفی وجود دارند که می توان عمر مفید آن ها را افزایش داد. در حالت کلی شلینگ های هیدرولیک یک خودرو را می توان براساس ساخت قطر و طول شیلنگ شرایط اجرایی دسته بندی کرد که در ادامه در مورد هر یک توضیح داده می شود.
مواد مورد استفاده در ساخت شیلنگ هیدرولیک
شیلنگ های هیدرولیک می توانند از مواد مختلفی ساخته شوند که شامل کامپوزیت ها الاستومرها فلزات پلیمرها سیلیکون و ترموپلاستیک ها هستند. نوع مواد مورد استفاده در ساخت شیلنگ هیدرولیک به موقعیتی که قرار است استفاده شود بستگی دارد از طرفی نوع مایع هیدرولیکی که قرار است در آن جریان پیدا کند مرتبط می باشد. همانطور که قبلا گفته شد هر شیلنگی سه لایه دارد که شامل لوله داخلی تقویت کننده و پوسته خارجی می باشد.
لوله داخلی
لوله داخلی از شیلنگ هیدرولیک معمولا از پلاستیک یا لاستیک ساخته می شود. این لایه ای است که به صورت مستقیم با مایع هیدرولیک در ارتباط است و باید از مواد مناسب با نوع سیال ساخته شود. برای مثال بعضی از مواد سیال می توانند لاستیک را تجزیه کنند به همین دلیل باید از یک ساختار پلاستیکی استفاده کرد. شما به شیلنگی نیاز ندارید که در زمان تماس با مایع سیال تجزیه یا دچار پارگی شود زیرا در صورت هرگونه آسیب امکان این وجود دارد که سیال به بخش های دیگر سیستم هیدرولیک آسیب بزند.
لایه مقاوم
براساس میزان مقاومت و دوام بین لایه داخلی و لایه خارجی از شیلنگ هیدرولیک لایه های مقاوم زیادی قرار گرفته اند. این لایه مقاوم براساس انعطاف پذیری و قدرت موردنیاز می تواند از فلز پلاستیک یا پارچه ساخته شود. همچنین دو سبک از لایقه مقاوم وجود دارد که میزان انعطاف پذیری یا قدرت را افزایش می دهد. قیطان سیمی در مقابل قدرت انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد سیم های مارپیچ نسبت به انعطاف پذیری مناسب قدرت بسیار بالایی دارند. این سیم های مقاوم ساخته شده اند که بتوانند فشار داخلی و خارجی را کنترل کنند. فشار داخلی درواقع نیروی اصلی است که این سیم ها با آن برخورد می کنند چون سیال هیدرولیک با فشار بالا به دیواره های لوله داخلی فشار می آورد. فشار خارجی اهمیت کمتری دارد اما در بعضی مواقع نقش پررنگی پیدا می کند.
پوسته خارجی
پوسته خارجی شیلنگ از لوله داخلی و سیم مقاوم در برابر محیط محافظت می کند. آسیب های محیطی می توانند به شکل های سایش دما و حتی نورخورشید نشان داده شوند. این نوع شیلنگ هم از لاستیک پلاستیک فلز یا پارجه ساخته می شود. ماده انتخاب شده به مکان و نوع شیلنگ بستگی دارد. اگر قرار است شیلنگ در جایی استفاده شود که خطرات محیطی زیادی وجود دارد نیاز است که از موادی با مقاومت بیشتر استفاده شود.
قطر و طول شیلنگ
طول و قطر شیلنگ در نوع چگونگی حرکت سیال در داخل شیلنگ نقش اساسی و کلیدی ایفا می کند. منظور از قطر داخلی به قطر لوله داخلی اشاره دارد که درواقع مایع درون آن حرکت می کند. اگر طول شیلنگ خیلی کوتاه باشد منجر به افت فشار می شود و دمای داخلی به دلیل اصطکاک با دیوارهای لوله افزایش پیدا می کند. اگر بیش از اندازه بلند باشد باعث عملکرد ضعیف سیستم به دلیل جریان مایع می شود. اندازه قطر داخلی لوله به طور معمول باید بین 3.16 اینچ تا 25 اینچ باشد.
قطر خارجی شیلنگ همانند قطر داخلی شامل یه لایه است. با اندازه گیری تفاوت بین قطرهای داخلی و خارجی می توانید ضخامت شیلنگ را اندازه گیری کنید.
طول شیلنگ بیشتر از اون چیزی که فکر کنید در سیستم های هیدرولیکی اهمیت دارد. هر چه طول شیلنگ بیشتر باشد افت فشار بیشتری وجود دارد درست مثل قطرهای داخلی شیلنگ که بیش از اندازه کوچک باشند. این موضوع به دلیل این است که بین مایع و سیال با دیواره های داحلی که باعث اصطکاک می شوند ارتباط بیشتری وجود خواهد داشت.
شرایط عملیاتی
شیلنگ های هیدرولیک باید توانایی تحمل شرایط آب و هوایی مختلف را داشته باشند. این شیلنگ ها ممکن است در محیط هایی استفاده شوند که مقاومت بالایی در برابر سایش انعطاف پذیری مقاومت فشار و مقاومت دما از خود نشان دهند.
مقاومت در برابر سایش
یکی از دلایل اصلی که منجر می شود شیلنگ هیدرولیک آسیب ببیند سایش است. این مشکل و آسیب می تواند زمانی ایجاد شود که شیلنگ های هیدرولیک به یکدیگر یا اجسامی که در اطراف آن قرار گرفته اند ساییده شوند. حتی زمانی که شما فکر نمی کنید شیلنگ ها به اجسام دیگر ساییده نمیشوند هم ممکن است این اتفاق پیش آید. زیرا مقدار کمی لرزش از جریان مایع درون شیلنگ هم می تواند بر اثر مرور زمان باعث سایش شود. به همین دلیل در هنگام مسیریابی شیلنگ ها بهتر است نقش سایش را در نظر بگیرید و سعی کنید شرایط را به شکلی درنظر بگیرید که امکان هرگونه سایش به حداقل برسد.
شیلنگ ها همچنین به صورت معمول و رایج در طول زمان هم به شکل داخلی و هم خارجی دچار ساییدگی می شوند. ممکن است ساییدگی داخلی را نبینید اما باید به ساییدگی خارجی دقت کافی داشته باشید. سایش خارجی را می توان با قرار دادن شیلنگ در نور مستقیم خورشید افزایش داد. زیرا نورخورشید باعث می شود که مواد الاستیک خیلی سریع تجزیه شوند.
انعطاف پذیری
یک شیلنگ هیدرولیک باید انعطاف پذیری مناسبی داشته باشد زیرا انعطاف پذیری بیش از اندازه می تواند قدرت مورد نیاز را کاهش دهد. همچنین شیلنگی که بیش از حد سفت و سخت باشد می تواند از سه موضوع رنج ببرد. اول اینکه شیلنگ نباید اونقدر سفت و سخت باشد که نتوان به صورت راحت دور موارد ضروری آن را خم کرد شیلنگ های هیدرولیک باید خم شوند نه اینکه پیچ بخورند. دوم اینکه شیلنگ باید انعطاف کافی را داشته باشد تا در فضاهای فشرده قرار بگیرد. و مورد سوم اینکه اگر نیاز است که شیلنگ حرکت داده شود برای مثال اگر بر روی بازوی ماشین آلات قرار گرفته است باید انعطاف پذیری کافی را داشته باشد.
مقاومت در برابر فشار
درحالی که فشار خارجی در شیلنگ ها معمولا خارج از محیط های خاص مشکلی ندارد تمام شیلنگ های هیدرولیک باید توانایی تحمل فشار داخلی را داشته باشند. بر روی هر شیلنگ نرخ تحمل حداکثر فشار نوشته شده است. این نرخ نباید از حد مجاز بیشتر شود حتی زمانی که افزایش فشار وجود دارد. در زمان انتخاب شیلنگ برای خودرویتان باید حداکثر فشار رو حتی زمانی که افزایش فشار وجود دارد درنظر بگیرید . زمانی که فشار بیش از اندازه به شیلنگ وارد می شود شیلنگ می ترکد و باعث خرابی و آسیب به سایر قسمت ها می شود.
برخی از سیستم های هیدرولیک مستعد تحمل فشارهای داخلی متغیر هستند. هر چه فشار متغیر بیشتری بر شیلنگ وارد شود تاثیر منفی بیشتری بر روی شلینگ گذاشته می شود. برای سیستم هایی که دارای فشار متغیر هستند شیلنگی باید تهیه شود که استحکام و مقاومت بیشتری دارد.
مقاومت در برابر دما
همانطور که هر شیلنگی تحت تاثیر فشار قرار می گیرد لازم به ذکر است که دما هم بر روی شیلنگ هیدرولیک تاثیراتی می گذارد. دمای بیش از حد گرم موجب می شود که مواد ذوب شوند. اگر دما بیش از حد سرد باشد شیلنگ خشک و سفت می شود که درنهایت باعث ترک خوردن آن می شود. برای یک شیلنگ هیدرولیک هم باید دمای داخلی و هم دمای خارجی را درنظر بگیرید.
دمای سیال درون شیلنگ در بعضی از مواقع و با توجه به سیستم هیدرولیک و مایع مورد استفاده می تواند به بالای صد درجه سانتیگراد برسد. اگر ساختار درونی شیلنگ به گونه ای باشد که نتواند این موضوع را تحمل کند شکست و آسیب اتفاق می افتد. این دماها به واسطه اصطکاک بین مایع و دیواره های داخلی شیلنگ اتفاق می افتد. افزایش نرخ جریان و فشار باعث افزایش دمای مایع و سیال خواهد شد.
نتیجه گیری
در این مقاله سعی کردیم در مورد شیلنگ هیدرولیک عواملی که ممکن است بر روی خرابی آن تاثیر بگذارند از جمله فشار و دمای زیاد صحبت کردیم. گفتیم که شیلنگ انتخابی سیستم های هیدرولیک باید انعطاف پذیری لازم را داشته باشند و به راحتی خم شوند نه اینکه پیچ بخورند.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مشخصات شیلنگ هیدرولیک خودرو" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مشخصات شیلنگ هیدرولیک خودرو"، کلیک کنید.
بهترین برند برای شیلنگ هیدرولیک چی هست؟