سیاست های آمازون در دراپ شیپینگ

سیاست های آمازون در دراپ شیپینگ : یک راهنمای کامل

این روزا کسب و کارهای آنلاین با سرعت زیادی رشد می کنن و مدل های تجاری مختلفی برای فروش محصولات به وجود اومده. یکی از محبوب ترین این مدل ها دراپ شیپینگ (Drop Shipping) هست که در ایران هم طرفداران زیادی داره. اگه به فکر شروع کسب و کار خودتون توی این زمینه هستید یا می خواید بدونید آمازون تو این مدل چه سیاست هایی داره این مقاله مای اف ایکس زون برای شماست!

سیاست های آمازون در دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ چیه؟

خیلی ساده بخوام بگم دراپ شیپینگ یه روش فروش محصوله که شما به عنوان فروشنده نیازی به نگهداری یا انبارکردن کالا ندارید. وقتی مشتری یه چیزی می خره شما سفارش رو به یه تأمین کننده (یا تولیدکننده) می فرستید و اون محصول مستقیماً به مشتری ارسال می شه. به عبارت دیگه شما واسطه گری می کنید بدون اینکه محصول رو خودتون نگه دارید یا مدیریت کنید.

چطور دراپ شیپینگ توی آمازون کار می کنه؟

آمازون به عنوان یکی از بزرگ ترین بازارهای آنلاین دنیا امکان دراپ شیپینگ رو به فروشندگان می ده اما این کار رو با قوانین و محدودیت هایی انجام می ده. اگه قصد دارید تو آمازون دراپ شیپینگ کنید باید بدونید که قوانین این پلتفرم خیلی سخت گیرانه است و حتماً باید رعایت بشن.

قانون اصلی آمازون : شما باید فروشنده ی ثبت شده ی اصلی برای مشتری باشید و تمام مسئولیت های مربوط به فروش رو بپذیرید. تأمین کننده (شرکت دیگری که محصول رو داره) نباید به هیچ وجه به طور مستقیم با مشتری در ارتباط باشه.

سیاست های آمازون در دراپ شیپینگ

مراحل دراپ شیپینگ در آمازون

اگه می خواید بدونید چطور می تونید دراپ شیپینگ در آمازون انجام بدید این مراحل رو دنبال کنید :

۱. انتخاب تأمین کننده معتبر

اولین قدم اینه که یه تأمین کننده معتبر پیدا کنید که محصولات رو با کیفیت بالا ارائه بده و سریع بتونه سفارشات رو ارسال کنه. مهمه که این تأمین کننده محصولاتش رو با برچسب و برند شما به مشتری بفرسته و به هیچ وجه خودش رو به عنوان فروشنده به مشتری معرفی نکنه.

۲. ثبت نام در آمازون

اگه هنوز فروشنده آمازون نیستید باید اول از همه یه حساب کاربری فروشنده توی آمازون باز کنید. مراحل ثبت نام خیلی ساده س و از طریق بخش Amazon Seller Central می تونید حساب بسازید. به دو نوع حساب کاربری نیاز دارید : یکی برای فروشنده های حرفه ای و یکی برای فروشنده های فردی. اگه قصد دارید محصولات زیادی بفروشید حتماً حساب حرفه ای باز کنید.

۳. لیست کردن محصولات

بعد از ثبت نام وقتشه که محصولاتتون رو لیست کنید. شما باید مشخصات کامل محصول رو وارد کنید از جمله قیمت توضیحات تصاویر و شرایط محصول. یادتون باشه که توضیحات محصول دقیق باشه تا مشتری ها بدونن چی می خرن.

۴. رعایت سیاست های برندسازی

یکی از مهم ترین سیاست های آمازون در دراپ شیپینگ اینه که تمامی فاکتورها رسیدها و برچسب های محصول باید با نام شما (به عنوان فروشنده) باشه. اگه مشتری از طرف تأمین کننده فاکتور یا بسته بندی دریافت کنه آمازون سریعاً حساب شما رو مسدود می کنه.

۵. مدیریت سفارشات

شما باید سفارشات مشتری ها رو مدیریت کنید. به محض اینکه مشتری سفارشی ثبت کرد شما باید سریعاً تأمین کننده رو مطلع کنید تا محصول رو مستقیماً به مشتری ارسال کنه. اما اینجا مسئولیت نهایی همچنان با شماست. اگه محصول خراب باشه یا دیر برسه مشتری از شما شکایت می کنه نه تأمین کننده!

قوانین و مقررات مهم آمازون برای دراپ شیپینگ

آمازون برای جلوگیری از مشکلات و تقلب های احتمالی یه سری قوانین مشخص برای دراپ شیپینگ گذاشته که باید دقیقاً رعایت بشن :

  • مسئولیت کامل محصول : شما باید فروشنده اصلی برای مشتری باشید و نام شما باید روی تمام اسناد و فاکتورها باشه.
  • پشتیبانی مشتری : اگه مشتری سوالی داشت یا نیاز به پشتیبانی داشت شما باید بهش کمک کنید نه تأمین کننده.
  • بسته بندی و ارسال : تأمین کننده باید محصولات رو به صورتی بفرسته که نام و نشانی از خودش نباشه.
  • جلوگیری از تخلفات : اگه خلافی مرتکب بشید (مثل ارسال کالا با نام تأمین کننده) آمازون می تونه حسابتون رو مسدود کنه.

مزایا و معایب دراپ شیپینگ در آمازون

مزایا :

  1. بدون نیاز به انبار : نیازی به نگهداری موجودی ندارید.
  2. شروع سریع : می تونید به سرعت فروشگاه خودتون رو راه اندازی کنید.
  3. تنوع محصولات : می تونید انواع مختلفی از محصولات رو بدون سرمایه اولیه بفروشید.

معایب :

  1. حاشیه سود کمتر : به دلیل هزینه های تأمین کننده و کارمزد آمازون سود شما ممکنه کمتر باشه.
  2. کنترل کمتر روی محصولات : چون خودتون محصولات رو نمی بینید نمی تونید کنترل دقیقی روی کیفیت داشته باشید.
  3. رقابت شدید : فروشنده های زیادی تو آمازون فعالیت می کنن و باید تو این بازار پررقابت بتونید دوام بیارید.

جدول : مقایسه مدل های فروش در آمازون

مدل فروش

نیاز به انبار

مسئولیت ارسال

هزینه های اضافی

دراپ شیپینگ

نیاز نیست

تأمین کننده

کارمزد تأمین کننده و آمازون

اف بی ای (FBA)

نیاز نیست (آمازون نگهداری می کنه)

آمازون

کارمزد انبار و ارسال

فروش مستقیم

بله

خود فروشنده

هزینه انبارداری و ارسال

سؤالات متداول

۱. آیا آمازون اجازه دراپ شیپینگ می ده؟ بله آمازون اجازه دراپ شیپینگ رو می ده اما شما باید تمام مسئولیت های فروش رو به عهده بگیرید و قوانین مربوطه رو رعایت کنید.

۲. اگه تأمین کننده قوانین رو نقض کنه چی می شه؟ اگه تأمین کننده فاکتور یا بسته بندی رو با نام خودش بفرسته آمازون می تونه حساب شما رو مسدود کنه. باید خیلی دقیق باشید که تأمین کننده ای که باهاش کار می کنید این قوانین رو رعایت کنه.

۳. آیا می تونم هم زمان چند تأمین کننده داشته باشم؟ بله اما باید مطمئن باشید که همه تأمین کننده ها کیفیت بالایی دارن و قوانین آمازون رو رعایت می کنن. داشتن چند تأمین کننده به شما امکان می ده محصولات متنوع تری رو بفروشید.

نتیجه گیری

دراپ شیپینگ یه راه جذاب و کم هزینه برای ورود به بازار آنلاین مثل آمازون هست اما اگه قوانین آمازون رو رعایت نکنید ممکنه حساب کاربریتون بسته بشه. به همین خاطر مهمه که با تأمین کننده های قابل اعتماد کار کنید و از هرگونه تقلب یا نقض قوانین جلوگیری کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سیاست های آمازون در دراپ شیپینگ" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سیاست های آمازون در دراپ شیپینگ"، کلیک کنید.