دوربين دست دوم کانن 500D

نمای کلی

دوربین Canon EOS 500d که با نام Digital Rebel T1i نیز شناخته می شود، از سری دوربین های سه رقمی DSLR کانن است که قابلیت فیلم برداری HD نیز دارد. دوربین دست دوم Canon 500D علاوه بر قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 720p و VGA، قابلیت فیلم برداری Full HD 1080p را نیز دارد. این دوربین بعد از مدل 5D mark II دومین دوربین DSLR کانن با این قابلیت است. با توجه به اینکه این مدل پس از مدل قبلی و موفق کانن یعنی 450d/Rebel Xsi به بازار عرضه شد. پیشرفت ها و پیشرفت های قابل توجهی در آن محسوس است.

این پیشرفت ها شامل افزایش وضوح سنسور تصویر از 12 به 15 مگاپیکسل، فناوری نمایش زنده دقیق تر و کارآمدتر، صفحه نمایش LCD 3 اینچی 920000 نقطه، و امکان انتخاب از طیف وسیع ISO بین 100 تا 12 800 است. Canon 500d بسیار شبیه به خواهر بزرگتر خود 450d است. تغییرات جزئی که قابل مشاهده است اضافه شدن پورت های HDMI و اسپیکر و میکروفون است. همچنین پیچ تنظیم روی این دوربین نقره ای و براق است. وزن و ابعاد این دو دوربین دقیقاً یکسان است یعنی. 128.8 x 97.5 x 61.9 میلی‌متر و 480 گرم.

اگر خیلی با آنها آشنا نیستید و نام آنها را از روی بدنه گرفته ایم، احتمالاً تفاوت زیادی بین آنها مشاهده نخواهید کرد. این دوربین بدنه نسبتا کوچکی دارد، بنابراین افرادی که دست های بزرگ دارند در اولین پله نگه داشتن آن کمی مشکل خواهند بود و ممکن است احساس کنند جایی برای انگشتانشان نیست. در مجموع، وقتی آن را در دست می گیرید و به آن نگاه می کنید، حس خوبی به شما می دهد و ظاهری شیک و مدرن دارد.



لنز همراه با این دوربین، لنز EFS 18-55mm f/3.5-5.6 IS است که اولین بار با 450d معرفی شد. همانطور که از نامش پیداست، این لنز دارای لرزشگیر اپتیکال داخلی است که در مقایسه با سایر رقبا مانند Sony، Olympus، Pentax که همگی لرزشگیر روی سنسور را ارائه می دهند، عامل برتری نیست. تفاوت کانن با سه شرکت ذکر شده در بالا در این است که این سه به جای لنز، لرزشگیر اپتیکال را در بدنه دوربین تعبیه کرده اند و با تمام لنزهای آنها سازگار است. بنابراین عملکرد این دوربین ها بستگی زیادی به لنز خواهد داشت. این ویژگی تصویربرداری لیزری هنگام نگاه کردن از طریق چشمی به وضوح قابل مشاهده است. Canon ادعا می کند که این سیستم تثبیت کننده لنز بسیار موثرتر عمل می کند.

مانند بسیاری از دوربین‌های DSLR سطح پایه، Canon 500d حالت‌های خودکار مختلفی را برای افرادی که با عکاسی آشنا هستند ارائه می‌کند، از جمله حالت‌های پرتره، منظره، نمای نزدیک، ورزش، پرتره در شب و حالت‌های فلاش آف. البته، حالت‌های دستی و نیمه خودکار برای کنترل بیشتر بر عملکردهای دوربین مانند نوردهی و حساسیت سنسور وجود دارد.

Canon این حالت‌های Creative Zone را که شامل حالت‌های برنامه، دیافراگم و اولویت شاتر می‌شود، دستی کامل می‌نامد. همچنین حالت A-DEP برای افزایش عمق میدان بین سوژه و پس زمینه وجود دارد. همچنین یک حالت CA یا Creative Auto برای پر کردن شکاف بین حالت کاملاً خودکار و دستی وجود دارد. هنگامی که دوربین در حالت Creative Zone است، ISO آن را می توان تا 12800 افزایش داد. این دوربین سه حالت فوکوس خودکار را ارائه می دهد که شامل حالت های One Shot، AI Focus و AI Servo است و دارای 9 نقطه فوکوس خودکار یا فوکوس خودکار متقاطع است.



به طور منطقی، اکثر دکمه های عملکرد دوربین EOS 500d در پشت قرار دارند. این در حالی است که نمایشگر LCD بزرگ و بسیار باکیفیت 3 اینچی نیز در این قسمت دیده می شود. با کنترلر چهار طرفه در سمت راست نمایشگر، می توانید به سرعت به تنظیماتی مانند حالت های پیوسته، فوکوس خودکار، حالت های اندازه گیری، سبک های تصویر دسترسی داشته باشید. همچنین یک دکمه ISO در کنار دکمه شاتر برای تنظیم آسانتر ISO در هنگام نگاه کردن به منظره یاب وجود دارد. سرعت شاتر و دیافراگم را می توان به راحتی با چرخاندن دستگیره تنظیم کرد، اما متاسفانه برای تنظیم دیافراگم باید دکمه جبران نوردهی را با یک انگشت نگه دارید. همانطور که گفتیم حالت لایو ویو در این دوربین کمی بهبود یافته است. اگر با این نام آشنا نیستید، باید گفت که این حالت به شما این امکان را می دهد که علاوه بر چشم، صحنه ای را که می خواهید از آن عکس بگیرید، در داخل صفحه LCD نیز مشاهده کنید.

شاید این موضوع بسیار رایج به نظر برسد و در دوربین های فیلمبرداری خانگی و دوربین های دیجیتال کامپکت بسیار رایج باشد، اما باید گفت که مدت زیادی از معرفی این ویژگی در برخی دوربین های DSLR نمی گذرد. این گزینه برای کادربندی مناسب و عکاسی مناسب تر است (ماکرو = فواصل بسیار نزدیک). در حالت نمایش زنده سه نوع فوکوس خودکار داریم. در حالت اول که فوکوس سریع نامیده می شود، آینه دوربین به حالت اولیه خود باز می گردد تا نور به سنسور فوکوس خودکار بتابد و پس از فوکوس سریع، آینه به سرعت بسته می شود و پس از 1 ثانیه، زمانی که حالت برای زنده می شود، آینه به سرعت بسته می شود. نمایش غیرفعال است، کار می کند. البته این هم یکی از مشکلات این نوع فوکوس است و باید گفت که این کار سر و صدای زیادی هم ایجاد می کند. روش دوم یک روش آهسته است که با فشار دادن دکمه * در بالا و سمت راست به دست می آید و حداقل 3 ثانیه طول می کشد تا فوکوس کامل شود. روش سوم و جدیدتر، روش تشخیص خودکار چهره است که در آن دوربین به طور خودکار روی نزدیکترین چهره انسان فوکوس می کند.

صفحه نمایش LCD جدید و بسیار با کیفیت 920000 نقطه، حالت نمایش زنده با کیفیت بسیار بالاتری را در اختیار شما قرار می دهد. وقتی آن را با نمایشگر 450d مقایسه می‌کنید، متوجه می‌شوید که می‌توان آن را از زاویه دید بدون کاهش کیفیت تصویر مشاهده کرد. با استفاده از دکمه Display می توانید آن را خاموش کنید. همچنین یک سنسور هوشمند در قسمت بالایی آن تعبیه شده است و به محض اینکه صورت خود را به دوربین نزدیک می کنید تا از طریق چشمی نگاه کنید، صفحه نمایش را خاموش می کند.

حداکثر حجم فایل ویدیویی با این دوربین 4 گیگابایت یا 30 ثانیه در حالت Full HD است. همچنین می توانید هنگام ضبط ویدیو عکس بگیرید. صدا نیز با فرمت PCM بدون فشرده سازی ضبط می شود. در جلوی دوربین نیز میکروفون داخلی برای ضبط صدای مونو تعبیه شده است. اما متاسفانه هیچ ورودی برای اتصال میکروفون استریو به آن وجود ندارد. علاوه بر این، این دوربین مجهز به درگاه HDMI برای نمایش عکس ها با کیفیت 1920×1080 پیکسل در تلویزیون HD است. این دستگاه از پورت miniHDMI استفاده می کند اما باید کابل آن را جداگانه خریداری کنید. همچنین می توانید آن را مستقیماً از طریق NTSC/PAL با استفاده از کابل موجود در جعبه به تلویزیون های استاندارد متصل کنید.

فناوری گرد و غبار به سنسور تصویر اجازه می دهد تا با سرعت بسیار بالایی لرزش داشته باشد و این فرکانس بالا هرگونه گرد و غبار روی سطح آن را از بین می برد. علاوه بر این، سطح این سنسور برای مقاومت بیشتر در برابر ذرات گرد و غبار با لایه ای از فلور پوشانده شده است. عملیات حذف گرد و غبار با هر بار روشن و خاموش شدن دوربین انجام می شود، اما به صورت دستی نیز با دسترسی به قسمت مورد نظر در منوی دوربین قابل انجام است.

زمان از روشن کردن دوربین تا آماده شدن برای گرفتن عکس اول به طرز شگفت آوری کوتاه است و تنها 2 ثانیه طول می کشد. فوکوس خودکار در شرایط نوری خوب بسیار سریع است و لنز استاندارد 18-55 میلی متری نیز بسیار سریع است و به دلیل استفاده از 9 نقطه AF کل تصویر پوشانده می شود. ذخیره یک عکس JPEG با کیفیت کامل کمتر از 1 ثانیه طول می کشد و هیچ مکثی بین آنها وجود ندارد، به شما این امکان را می دهد که همزمان با ذخیره عکس های قبلی در کارت حافظه، به عکاسی ادامه دهید. اگر انگشت خود را روی شاتر نگه دارید، عکاسی مداوم 3.4 فریم در ثانیه و 70 عکس JPEG و 9 عکس RAW است.

Canon 500d از همان باتری 1080mAh LP-E5 استفاده می کند که در 450d استفاده شده بود و قادر است در صورت شارژ کامل 400 عکس بگیرد. در حالی که 450d موفق به ثبت 500 عکس شد. این دوربین از کارت حافظه SD/SDHC استفاده می کند.

از رقبای اصلی این دوربین به غیر از مدل قبلی آن یعنی 450d می توان به Nikon D5000، Olympus E-620، Olympus E-P1، Pentax K-7 و Sony A380 اشاره کرد. به طور خلاصه باید گفت که دوربین EOS 500d شباهت زیادی به مدل قبلی یعنی 450d دارد. اما پیشرفت های کلیدی نیز در آن وجود دارد، به ویژه صفحه نمایش LCD با کیفیت بسیار بالاتر و محدوده ISO گسترده تر. ضبط ویدیو نیز یکی از ویژگی های بسیار چشمگیر است که این دوربین از آن برخوردار است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دوربين دست دوم کانن 500D" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دوربين دست دوم کانن 500D"، کلیک کنید.