
مراسم شب های قدرِ ماه مبارک رمضان فرصتی برای شب زنده داری با هدف دعا و نیایش و انجام مناسک خاص خود است. گاهی عمل به این فرایض دینی چنان با فرهنگ عامه آمیخته شده که رسومی مخصوص به خود را ایجاد کرده است که در کنار تمام شباهت هایی که دارند در شهرهای مختلف نیز با تفاوت هایی اجرا می شوند.
خیرالله محمدیان – فرهنگیار و پژوهشگر فرهنگ عامه در گفت وگو با تیتو درباره آیین ها و رسوم مردم بهبهان (استان خوزستان) در شب های قدر توضیح داد: مراسم سوگواری و عزاداری احیا و شب بیداری و قرائت دعای جوشن کبیر و همچنین تهیه و توزیع انواع نذری ها در شب های قدر در بهبهان نیز مانند سایر شهرهای دیگر مرسوم است.
او افزود: از قدیم زنان بهبهانی در شب های نوزدهم (شب ضربت خوردن حضرت علی (ع)) و شب بیست و یکم (شب شهادت امام علی (ع)) ماه رمضان جمله «صد لعن خدا به ابن ملجم» را ورد زبان داشتند و مردان هم در مساجد تکیه ها و امامزاده ها مراسم عزاداری شهادت علی ابن ابی طالب (ع) را برگزار می کردند. از گذشته تاکنون به جهت فضیلت خاص این سه شب مردم به دعا و نماز به ویژه خواندن «نماز صد رکعتی» و ذکر و راز و نیاز با معبود خویش مشغول می شوند.
این فرهنگیار و پژوهشگر فرهنگ عامه ادامه داد: در این نماز که در بعضی مساجد و امامزاده ها به صورت جماعت و به امامت یکی از روحانیون برگزار می شد جمعیت قابل توجهی از نمازگزاران حاضر می شدند و از فیض و ثواب آن بهره مند می شدند. آنگونه که معمّرین نقل می کنند در گذشته صفوف نمازگزاران برای اقامه ی نماز صد رکعتی در مسجد «سلطان محراب» به امامت مرحوم آیت الله شیخ عبدالهادی مجتهدی بسیار متراکم و زبان زد بود.
او درباره رسم دیگر زنان بهبهانی در شب های قدر بیان کرد: زنان در شب های قدر هنگام خواندن دعای جوشن کبیر و گفتن «الغوث الغوث» نخ یا ریسمانی را که از قبل تهیه کرده اند گره می زنند و به آن فوت می کنند. چون این دعا صد بند دارد صد گره به این ریسمان زده می شود. برخی نیز مقداری قند نقل و نبات در دست دارند و پس از خواندن «الغوث» در آنها می دمند. نقل نبات قند و نخ گره خورده را برای تبرک و شفا نزد خود نگه می دارند.
محمدیان گفت: برخی معتقدند که این نخ برای دفع بلا و چشم زخم نافع است و اگر این نخ دور گردن کسی انداخته شود از گرفتاری بلا و درد و بیماری در امان می ماند؛ مثلاً اگر دور گردن دختر دم بختی انداخته شود بختش باز می شود یا اگر آن را به گردن بچه ای که دچار گلو درد شده بیندازند بهبود می یابد.
او با اشاره به اینکه کله پاچه خوری در شب بیست ویکم ماه رمضان در بهبهان مرسوم است اظهار کرد: از غذاهای سنتی و محبوب کهن سالان بهبهانی در این شب کله پاچه است که آن را به نیت لعن و نفرین ابن ملجم مرادی قاتل حضرت علی (ع) می خورند و هنگام خوردن او را لعن می کنند. گاهی در همین شب کله پاچه تهیه کرده و به عنوان افطاری به مهمانان روزه دار می دادند. در قدیم بهبهانی ها به این رسم «بیستویکم کَلّه به کُم: یعنی در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان باید کلّه پاچه خورد» می گفتند. در بعضی مناطق این رسم را در شب بیست و هفتم اجرا می کردند.
پایان خبر تیتو
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "از تهیه ریسمان ۱۰۰ گره برای دفع چشم زخم تا «کَلّه به کُم» بهبهانی ها در شب های قدر" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "از تهیه ریسمان ۱۰۰ گره برای دفع چشم زخم تا «کَلّه به کُم» بهبهانی ها در شب های قدر"، کلیک کنید.