ارائه روایتی تازه و پرهیجان به مخاطب با استفاده از هوش مصنوعی/ تماشاگران خارجی از «کِشیم عاشق» چه گفتند؟

در گفتگو با تیتو مطرح شد؛

ارائه روایتی تازه و پرهیجان به مخاطب با استفاده از هوش مصنوعی تماشاگران خارجی از «کِشیم عاشق» چه گفتند؟

کارگردان «کِشیم عاشق» که تجربه نمایش فیلمش در جشنواره های مختلف خارجی را دارد ضمن بیان تجربیات خود از برخورد با مخاطبان غیرایرانی این مستند زیست محیطی از مزایای استفاده از هوش مصنوعی در تولید فیلم مستند گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تیتو مستند «ِکِشیم عاشق» به کارگردانی امیر آقاعبداللهی اخیراً توانست مدال نقره Hérisson d’Argent را از جشنواره بین المللی فیلم مستند حیات وحش FNE Isère  فرانسه کسب کند. این مستند نخستین بار در سال 1401 و در شانزدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت به نمایش درآمد . این اثر توانست در جشنواره شانزدهم جایزه بهترین کارگدانی مستند کوتاه بهترین تدوین وبهترین مستند کوتاه مسابقه بین الملل را از آن خود کند و حالا در یک جشنواره بین المللی نیز مورد اقبال قرار گرفته است.

پرواز «کشیم عاشق» به فرانسه و هلند

در همین ارتباط کارگردان این مستند در گفت وگویی درباره تجربه حضور در جشنواره های بین المللی گفت: پس از موفقیت در شانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» «کشیم عاشق» این فرصت را یافت تا در سه جشنواره خارجی دیگر نیز شرکت کند؛ دو جشنواره در فرانسه و یک جشنواره در هلند. حضور من در جشنواره های «مینیگوت» فرانسه و «روتردام» هلند به صورت حضوری تجربه ای بی نظیر بود. این موضوع برای من افتخار بزرگی است که توانستم به عنوان اولین کارگردان ایرانی در این جشنواره ها شرکت کنم. پیش از این آثار ایرانی در این رویداد ها نمایش داده شده بودند اما تاکنون هیچ فیلمساز ایرانی به صورت فیزیکی در این جشنواره ها حضور نداشته است.

آقاعبداللهی افزود: یکی از جذاب ترین اتفاقات برای من آشنایی و گفت و گو با فیلمسازان برجسته حوزه حیات وحش و محیط زیست از سراسر دنیا بود. این ارتباطات نه تنها برای من آموزنده بود بلکه برای آنها نیز جالب توجه بود؛ چرا که بسیاری از این کارگردان ها تاکنون با یک مستندساز ایرانی در این حوزه آشنا نشده بودند. حتی یکی از فیلمسازان انگلیسی به طور مستقیم از من پرسید: «آیا ایران پارک ملی دارد؟!» این سؤال نشان دهنده عدم آشنایی آنها با حیات وحش ایران است که دلیلش هم کمبود آثار ایرانی در این حوزه و عدم حضور این آثار در فضای بین المللی است. این خلأ بزرگی است که نیازمند توجه جدی مستندسازان و مسئولان ایرانی است.

بیشتر بخوانید:

صدای منقار شکسته ات را شنیدیم ای پرنده عاشق!

کارگردان مستند «کشیم عاشق» با اشاره به نکات آموزشی این رویداد ها گفت: یکی از مهم ترین نکاتی که در این جشنواره ها یاد گرفتم اهمیت پژوهش علمی و دقیق به عنوان پایه و اساس مستندسازی است. فیلمسازان بین المللی بر اساس تحقیقات عمیق داستان هایی قوی خلق می کنند که کاملاً متکی بر واقعیت های علمی است. اما در ایران پژوهش ها بیشتر به صورت شهودی انجام می شوند و کمتر به پژوهش های علمی و تخصصی توجه می شود. این باعث می شود که بسیاری از آثار ایرانی نتوانند در فضای بین المللی جایگاه پیدا کنند.

وی تأکید کرد: اگر مستندسازان محیط زیست ایران قصد دارند در جشنواره های جهانی حضور داشته باشند باید تحقیقات علمی دقیق و معتبری انجام دهند و از زیبایی صرف طبیعت و حیات وحش فراتر بروند. تنها در این صورت است که می توانیم آثار قابل توجهی تولید کنیم و حیات وحش ایران را به جهان معرفی کنیم. در حوزه مستندسازی محیط زیست کارگردانان موفقی مانند فتح الله امیری نیما عسکری و مهدی نورمحمدی داریم که در عرصه بین الملل شناخته شده و تأثیرگذار عمل کرده اند. اما آیا با این تعداد محدود فیلمساز می توان انتظار داشت مستند های حیات وحش ایران به طور گسترده دیده شوند؟

این مستندساز عنوان کرد: کمبود آثار بین المللی باعث می شود (خارجی ها چه مخاطبان و چه مستندسازان) اطلاعات کمی از محیط زیست ایران داشته باشند. برای حضور در فضای جهانی باید تعداد آثار با استاندارد های بین المللی افزایش یابد و فیلمسازان نیز در رویداد های خارجی شرکت کنند. این حضور نه تنها به نمایش زیبایی های ایران کمک می کند بلکه جایگاه فیلمسازان ایرانی را در عرصه جهانی تقویت می کند. همکاری مراکز و سازمان های متولی در این زمینه می تواند نقش مهمی در توسعه مستندسازی ایران داشته باشد.

نظر تماشاگران غیر ایرانی درباره «کشیم عاشق» /////////// مستند های محیط زیست باید پژوهش محور باشند

ارائه روایتی تازه و پرهیجان به مخاطب با استفاده از هوش مصنوعی

آقاعبداللهی گفت:  یکی از جذاب ترین تجربیاتم تماشای مستند هایی بود که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی ساخته شده بودند. این فیلم ها اطلاعات کتاب ها و داده های قدیمی را با رویکردی جذاب و مدرن بازسازی کرده بودند و تأثیرگذاری بالایی داشتند. مستند هایی که صرفاً بر اساس مصاحبه یا بازسازی کتاب ساخته می شوند ممکن است برای مخاطب کسل کننده باشند اما استفاده از هوش مصنوعی روایتی تازه و پرهیجان ایجاد کرده بود. این نشان می دهد که دنیای مستندسازی به سرعت به سمت استفاده از ابزار های مدرن پیش می رود درحالی که ما در ایران هنوز به رویکرد های سنتی وابسته ایم.

وی با تأکید بر این که بازخورد مخاطبان خارجی نسبت به «کشیم عاشق» نیز برای او بسیار جالب توجه بوده است افزود: نگاهی که در این مستند وجود داشت برای مخاطبان خارجی جدید و متفاوت بود. آنها گفته بودند که تاکنون مستندی درباره خواب حیوانات ندیده اند. «کشیم عاشق» روایت زندگی پرنده ای است که خواب می بیند و این خواب ها در طول زندگی اش تعبیر می شوند. روایت مستند از زبان خود پرنده به تصویر کشیده شده و این موضوع در کنار نمایش طبیعت ایران برای مخاطبان بسیار جذاب بود. بسیاری از آنها تصورشان از ایران محیطی خاکستری و جنگ زده بود اما تصاویر زیبا و متفاوت این مستند نگاه آنها را تغییر داد.

عبداللهی عنوان کرد: فیلم «کِشیم عاشق» توسط استاد احمد ضابطی جهرمی در کتاب «تلفیق علم و هنر در سینمای مستند» به عنوان یکی از نمونه های موفق مستندسازی محیط زیست معرفی شده است. این فرصتی است برای ایران که از طریق مستند های محیط زیستی و حضور در جشنواره های جهانی چهره ای متفاوت از کشور به نمایش بگذارد.

تغییر استانداردهای فیلمسازی ارمغان حضور در جشنواره های بین المللی

وی درباره پروژه جدید خود نیز توضیح داد: پس از بازگشت از این جشنواره ها تجربیاتم استاندارد های فیلمسازی ام را تغییر داد. پیش از این مشغول ساخت مستندی درباره کلاغ بودم اما تمام سناریو های قبلی ام را کنار گذاشتم و بر اساس پژوهش های جدید سناریوی متفاوتی خلق کردم. حتی دوربینم را نیز تغییر دادم چرا که متوجه شدم دنیای مستند به ویژه در حوزه حیات وحش بر پایه پژوهش و استاندارد های دقیق ساخته می شود و نمی توان با ابزار های قدیمی و روش های سنتی در عرصه بین المللی رقابت کرد.

امیر آقا عبداللهی در بخش پایانی گفت وگوی خود از تشکیل انجمن مستندسازان حیات وحش و تنوع زیستی ایران خبر داد و این رویداد را نقطه عطفی در حوزه مستندسازی محیط زیست دانست. او گفت: تشکیل این انجمن برای من و سایر مستندسازان محیط زیستی بسیار خوشحال کننده است. تاکنون توانسته ایم دو همایش تخصصی با عنوان «همایش مستندسازان حیات وحش و تنوع زیستی ایران» را در شهر نور و با همکاری دانشگاه منابع طبیعی برگزار کنیم که به شکل گیری این انجمن منجر شد. اکنون تمام فعالان حوزه حیات وحش و محیط زیست ایران عضو این انجمن هستند. این فرصت طلایی می تواند فضای مستندسازی محیط زیست و حیات وحش را هدفمندتر دقیق تر و همسو با استاندارد های جهانی پیش ببرد.

نظر تماشاگران غیر ایرانی درباره «کشیم عاشق» /////////// مستند های محیط زیست باید پژوهش محور باشند

 

«انجمن مستندسازان حیات وحش و تنوع زیستی ایران» و تولید اثر برای حفاظت از محیط زیست

آقاعبداللهی که به عنوان مسئول روابط عمومی «انجمن مستندسازان حیات وحش و تنوع زیستی ایران» فعالیت می کند درباره اهداف و برنامه های انجمن تصریح کرد: این انجمن یک مجموعه تخصصی است که با هدف نمایش زیبایی های طبیعت افزایش آگاهی عمومی و حفاظت از محیط زیست شکل گرفته است. فعالیت های ما شامل تولید فیلم های تخصصی مستند برگزاری همایش ها و کارگاه های آموزشی مرتبط با مستندسازی همکاری با نهاد های محیط زیستی برای ترویج فرهنگ حفاظت از طبیعت شرکت در نمایشگاه ها و جشنواره های ملی و بین المللی و ایجاد بستری برای تبادل دانش و تجربیات بین مستندسازان است. با تمرکز بر تولید فیلم و مدیا تلاش می کنیم اهمیت تنوع زیستی و ارزش زیستگاه های طبیعی را به جامعه ایران و جهان نشان دهیم.

او در پایان با تأکید بر نقش تصویر و روایت در آگاهی بخشی گفت: هدف ما از تولید فیلم های مستند تنها نمایش زیبایی های طبیعت نیست بلکه هر فیلم پیام مهمی درباره حفاظت از محیط زیست و ضرورت حفظ منابع طبیعی برای آینده ای پایدار دارد. ما تلاش داریم با استفاده از قدرت رسانه و روایت پیوندی عمیق تر میان انسان و طبیعت ایجاد کنیم و پیام حفاظت از زمین را به گوش همگان برسانیم.

«کشیم عاشق» ساخته امیر آقاعبدالهی به تهیه کنندگی سام کلانتری محصول مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویانمایی است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ارائه روایتی تازه و پرهیجان به مخاطب با استفاده از هوش مصنوعی/ تماشاگران خارجی از «کِشیم عاشق» چه گفتند؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ارائه روایتی تازه و پرهیجان به مخاطب با استفاده از هوش مصنوعی/ تماشاگران خارجی از «کِشیم عاشق» چه گفتند؟"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه